Back to blog

Bovag doet een oproep: ‘Geen accijns op waterstof’

3 september 2014 in Duurzame technologieën , In de media , Initiatieven

Ik volg de ontwikkelingen rond rijden op waterstofgas al enkele jaren. Technisch is al bewezen dat dit betrouwbaar is en een betere manier van elektrisch rijden dan auto’s met batterijen. De omslag lijkt nu te gaan gebeuren. Een aantal autofabrikanten  waaronder Hyunday en Toyota willen volgend jaar een voor de consument aantrekkelijke brandstofcel auto op waterstofgas op de markt brengen. Er zijn ook steeds meer waterstofgas tankstations. Het is vooral nu ook aan de politiek om dit meer te gaan stimuleren. Dus geen miljarden in de fossiele brandstof industrie maar in deze schone vorm van energie en mobiliteit. Kijk ook eens op www.waterstofnet.eu.

De overheid moet geen accijns heffen op het rijden op waterstof, zodat tankstations investeringen in peperdure technieken makkelijker kunnen terugverdienen. Dat zegt Pieter Bogaers, bestuurslid van de Bovag en directeur van Swing Fuel Stations, tegen BNR.

Wereldwijd moeten waterstofauto’s aan bepaalde richtlijnen voldoen, waardoor nu nog gewerkt wordt met ingewikkelde vergunningen en risico-analyses, zegt Bogaers. Nieuwe landelijke richtlijnen moeten zorgen voor een flinke impuls voor de toepassing van waterstof. “De techniek die nu ontwikkeld is, is waarschijnlijk de veiligste tot nu toe. Accijnzen worden voornamelijk toegepast op brandstoffen. Maar waterstof is eigenlijk geen brandstof, maar een energiedrager.”

 

Het is in feite de andere manier van elektrisch rijden, naastaccu-elektrisch, legt Bogaers uit: waterstof is relatief goedkoop, maar de bottleneck zijn de peperdure technieken die nodig zijn op de tankstations. “De overheid hoeft daar eigenlijk geen accijns op toe te passen, zodat tankstations de ruimte krijgen voor een businessmodel waarbij de investering kan worden terugverdiend per verkochte kilogram.”

De pomphouder is zo in staat om de consument waterstof veel goedkope aan te bieden. “Je doet een melding bij de gemeente, wat enorm drempelverlagend is, dus vanaf januari 2015 zou het wel eens hard kunnen gaan. Waterstof biedt een oplossing voor een van de grootste uitdagingen uit de 21ste eeuw: de opslag van elektriciteit uit piekproductie, zodat er minder elektriciteit verloren gaat.”

MEER HIEROVER

shell.jpg

Shell ziet weer toekomst in waterstof
11/05/2013