Nudge bijeenkomst bij drukkerij de Bij Amsterdam.
Opening door Jan van Wetten, directeur van Nudge
Op dinsdagavond 18 november 2014 was er een bijeenkomst van Nudge.
Gastheer deze keer Norbert van Schie van drukkerij de Bij.
Sentini Grunberg van Immovement praatte de avond aan elkaar
Het is opmerkelijk dat Nudge te gast is bij drukkerij de Bij omdat Nudge eerder dit jaar veel opzien baarde met een actie tegen brievenbus reclame. Deze actie werd tijdens de avond wel enigszins genuanceerd. Toch gedurfd van drukkerij de Bij om als gastheer te fungeren.
Norbert van Schie drukkerij de Bij:
sinds 2002 eigenaar en duurzaam ondernemer.
Norbert komt uit de boerderij wereld en heeft daar geleerd om zuinig met alles om te gaan. Liefde voor de natuur is hem met de paplepel ingegoten. In 2007 begon Norbert met duurzaamheid in de drukkerij door met het vervangen van de verlichting geld te besparen met zuiniger een verlichting. Hij bespaarde 40% op zijn energie verbruik. Dat was de start om meer met duurzaamheid te gaan doen. De volgende actie was eind 2007 bij het investeren in een chemievrije plaatbelichter voor de offsetplaten. Begin 2008 werd een nieuwe drukpers aangekocht die 25 % minder stroom verbruikt. Ook minder vluchtige stoffen dit heet IPA. In 2009 haalde drukkerij de bij de FSC certificatie. En ook gecertificeerd voor milieuzorg ISO14001. 2010 investeerde drukkerij de Bij in een windmolen. Ze zijn de eerste drukkerij met een windmolen. De gemeente Amsterdam lag eerst dwars bij de vergunning van de windmolen. Na het inschakelen van de media kwam de vergunning er toch.
Eind 2011 een drukpers met rollenkoeling en geen IPA meer.
Begin 2012 werd een elektrische auto aangeschaft.
Er wordt met een milieubarometer gemeten hoeveel CO2 er wordt veroorzaakt .
Dit wordt sinds 2014 gecompenseerd door het CO2 opruimen met GreenSand.
De CO2 wordt opgeslagen en komt niet meer vrij, vergelijkbaar met de kalkstranden in Normandië. In 2012 was drukkerij de Bij de meest duurzame ondernemer in Amsterdam
voor meer info:
ook aanwezig Delibugs en ilovebeeing:
Delibugs brengt insecten op de markt voor het verwerken in voedsel.
Er zijn al orders van Jumbo en endere supermarkten.
Er is een crowdfund actie gestart om een productie op te starten.
Ger van der Wal van Delibugs liet insecten proeven aan belangstellenden. Ik heb ook wat geproefd en ik vond het best lekker smaken. Meer info: www.delibugs.nl
Eric van Doorn van ilovebeening gaf uitleg over hun projecten om het aantal bijen in Nedrland te verhogen. Dit doen ze met aansprekende projecten met een sterke educatieve werking.
Meer info : www.ilovebeeing.nl
Plastic soup:
Maria Westerbos van de plastic soup foundation hield een gloedvol betoog over de noodzaak het gebruik van plastic terug te dringen. Ze schetste zeer overtuigend de ecologische ramp die zich aan het voltrekken is.
De plastic soup is voor het eerst ontdekt door een zeeman captain Moore in de oceaan.
Er drijft enorm veel afval in de oceaan. De omvang is enorm, een mix van water en plastic resten. Een plastic soep is een enorm groot probleem. Kunststoffen breken niet af maar vallen uiteen in stukjes.
En zo richten deze plastic deeltjes veel schade aan bij vogels en andere dieren.
Hoe kleiner de deeltjes worden des te schadelijker worden ze. Andere chemicaliën hechten zich aan deze plastic deeltjes. Wubbo Ockels heeft gezegd, er bestaat geen manier om iets weg te gooien, alles blijft in ons ecosysteem en gaat steeds meer schade aanrichten.
Omdat plastic wordt gemaakt van olie is dit eigenlijk ook een grote olieramp.
Ook voor de mens is het gevaarlijk, professoren denken dat veel auto-immuun ziektes
Door plastic deeltjes worden veroorzaakt.
Ook zijn er nog kleinere plastic deeltjes die gebruikt worden: Microbead.
Er is een actie gestart met alle duurzame ondernemingen om de Microbead te stoppen.
unilever is door de druk van alle organisaties gestopt met Microbead.
Paul Polman heeft hierin weer een voorbeeld functie gehad.
Er is ook een APP gemaakt om te kijken of er plastic troep in je product voorkomt.
Dan is er nog de verspilling van plastic tasjes. Een groot deel daarvan komt terecht in de oceanen.
Nudge en de plastic soup foundation willen de verpakkingsindustrie uitdagen om alternatieve papieren zakken te maken. Meer hierover op: www.plasticsoupfoundation.org
Discussie met alle aanwezigen over papier versus digitaal:
Digitale uitingen veroorzaken net zoveel CO2 uitstoot vergeleken met papier.
Papier is goed recyclebaar, 85% wordt in Nederland gerecycled.
Datacenters gebruiken veel energie. Dit gaat niet overal op want er zijn steeds meer datacenters die met groene energie worden gevoed.
De grafische industrie heeft wel steken laten vallen in de voorlichting.
Het vervuilende imago, van de grafische industrie is niet altijd terecht.
Veel bossen zijn productie bossen die duurzaam hout produceren.
Dankzij de papierindustrie worden in heel Europa veel productie bossen aangeplant.
In het proces om papier van hout te maken wordt veel energie gebruikt en veel chemicaliën gebruikt. Ook de drukinkt is een vervuilend element.
Het is dus zaak het proces van drukwerk verder te verduurzamen.
Vanuit de dialoog en kennis te delen met een open mind, en zo tot een verbetering te komen.
Drukkerij de Bij geeft hier het goede voorbeeld. Maar er zijn meer drukkerijen die hier serieus werk van maken. Enkele voorbeelden zijn: Drukkerij Remmer Dekker, Drukkerij Tuijtel en er zijn er meer.
Ik heb een speciale rubriek hiervoor aangemaakt op Durablog:
http://www.durablog.nl/category/duurzaam-grafisch-produceren/
Hieronder nog een korte video impressie van het Nudge event bij drukkerij de Bij.
https://www.facebook.com/video.php?v=707161849352607&set=vb.100001763952197&type=2&theater