Back to blog

Verslag van het ‘enerverende’ BNR mobility debat: Heeft rijden op Waterstofgas de toekomst?

5 september 2014 in Duurzame technologieën , Verslag

Gisteren avond was ik aanwezig bij het BNR mobility debat in Amsterdam. Het was een enerverend debat waarin de voor en tegenstanders soms lijnrecht tegenover elkaar stonden. Ik vond het persoonlijk wel jammer dat er voor een stelling was gekozen waarbij de Waterstofgas / Brandstofcel auto technologie afgezet  werd tegen elektrische auto’s met accu opslag. Daardoor werd het wel een levendige discussie maar raakte de veelbelovende mogelijkheden van Waterstofgas technologie een beetje ondergesneeuwd. Maar daar laat ik het natuurlijk niet bij zitten! Ik blijf melding maken van alle ontwikkelingen op mijn Durablog.nl.

 

Hyunday waterstof auto bij het BNR mobility debat

Hyunday waterstof auto bij het BNR mobility debat

BNR mobility debat: donderdag avond 4 September
Heeft rijden op Waterstofgas toekomst?

Hyunday iX35 en Mercedes zijn er met brandstof cellen.

Meinderd zegt waar blijft de doorbraak van de waterstof auto.
Blijft het bij een belofte of breekt het door.

Er wordt een filmpje getoond over de hyunday met brandstofcel.

Ad van Wijk hoogleraar future energy systems TU Delft:
Waarom duurt het zo lang? Dat komt omdat de brandstofcel nog niet in massa wordt geproduceerd. Een brandstofcel wordt stukken goedkoper als er massa productie komt. Elektrisch rijden op korte afstanden kan met batterij auto’s.
Voor lange afstanden en snel tanken is de brandstofcel auto ideaal. De brandstofcel past in een nieuw totale energie aanpak. Rendementen kunnen oplopen tot 70%.
TU Delft denkt dat het nog 10 jaar kan duren.

Staatssecretaris Mansveld probeert met investeringen de markt te ontwikkelen zodat er massa ontstaat en de markt zich sneller gaat ontwikkelen. Mansveld wil het stimuleren dat de tankstation sector hierin gaat investeren.

Discussie:
Vergeet de electrische auto en ga over op waterstofgas:
Nico langezaal van Fastnet rolt laadstations uit door Nederland.
Hij pleit voor electrisch rijden en denkt dat de Waterstofgas auto’s er nooit gaan komen. Jan van wijk geeft aan dat de brandstofcel uiteindelijk in de massa veel meer mogelijkheden biedt. Erik Beers platform toekomst bestendige mobiliteit. 
Hij nuanceert dat het complementaire technieken zijn.  Re is toekomst voor beide technologien. Vraag aan Eric Beers hoe ga je waterstofgas opwekken. 
Ad van Wijk pleit voor meer systeemdenken. Nico Langezaal blijft argumenten zoeken om accu auto’s als een main stream technologie ten opzichte van Waterstofgas auto’s af te zetten. Eric Beers wijst op de doelstellingen om in 2020 De klimaat doelstellingen te halen. Vraag, gaat de kosten van de Waterstofgas auto omlaag? Ad van Wijk is er van overtuigd dat de kosten snel omlaag zullen gaan.

De rol van pompstations:
Frank Meijer van Hyunday leidt het waterstofgas project bij Hyunday.
Het is nu mogelijk om een brandstofcel auto te rijden. Het is nog zaak de pompstations snel uit te breiden en Duitsland gaat men vele waterstofgas tankstations bouwen. Correspondent derek marceille is via skype in de uitzendding over het uitbreiden van waterstof tankstations in Duitsland. 2 jaar is er 200 miljoen vanuit de overheid. Bedrijven investeren 350 miljoen Ford,BMW, Siemens enz.
Wanner kan ik door Duitsland met waterstof auto rijden? Volgend jaar al 50 tank stations. De overheid en bedrijven geloven er in in Duitsland.

Debat:
Petra van Steijn voorzitter van  branche organisatie van de pompstations.
Dijkstra van de VVD is tegen subsidies en wil niet investeren in Waterstof.
Petra heeft zelf een waterstofgas tankstations gehad en er moeten miljoenen worden geïnvesteerd. Het blijft heen en weer slingeren tussen investeren in waterstofgas tankstations en de kosten daarvan. Dijkstra zegt gewoon er is geen geld, de markt moet het oplossen. Petra wijst op ontbreken van consistent beleid waardoor het op de lange termijn niet van de grond komt. VVD wil wel faciliteren maar de markt moet het zelf oppakken. De overheid moet het makkelijker maken qua vergunningen en het faciliteren van de tankstations. De Bovag vraagt om geen accijns te heffen op waterstofgas. Duitsland is nu gidsland op dit gebied. Nederland 
Kan van die kennis gebruik maken. Peter Bowman is ondernemer van  duurzame technologie. Met zonnepanelen kan ook Waterstofgas worden opgewekt. Er komt een demoproject in Eerbeek waar op een grote oppervlakte energie wordt opgewekt. Zelf waterstofgas opwekken en met je zonnepanelen.

Het debat is afgelopen.