Back to blog

Artikel van mij namens Durablog gepubliceerd in Verpakkings special van het FD

1 januari 2016 in In de media

Ik ben benaderd door de redactie van het Financieel dagblad om als onafhankelijk blogger een redactioneel artikel te schrijven voor de verpakkings-bijlage voor het FD. Deze bijlage heeft naar aanleiding van de klimaattop in Parijs  als thema: duurzaamheid & innovatie in verpakkingen. Ik wilde dit graag doen mits ik een volledig onafhankelijk artikel kon schrijven en dat is gelukt! Mijn tekst is integraal afgedrukt en ook nog op de website; Nederland MVO gepubliceerd. klik hier voor het complete artikel op deze website.

 

COP21 Parijs
VERPAKKINGEN

Even voorstellen. Mijn naam is Wim van Dijk. Mijn beroep is account manager en ik ben in 2014 begonnen met bloggen over duurzaamheid.

Ik ben mij bewust geworden van het belang van duurzaamheid na het zien van de rede van Wubbo Ockels, waarbij hij mensen erop wees dat we allemaal astronauten zijn op ruimteschip aarde. We maken allemaal deel uit van een ecosysteem dat binnen de dampkring van de aarde bestaat. Vanaf dat moment zag ik de aarde en ons bestaan op een totaal andere manier en begon ik na te denken over mijn rol daarin. Want als je het zo bekijkt, is er geen afval. Alles blijft binnen ons ecosysteem. Denk aan de ‘plastic soep’ bijvoorbeeld. Ook maakt het niet uit welk ras of geloof je hebt, want we moeten het allemaal doen met wat er beschikbaar is binnen ons ruimteschip aarde. Astronauten hebben ons zo een nieuw inzicht gegeven. Vanaf dat moment ben ik privé alles gaan doen om zo duurzaam mogelijk te leven. Ik heb mijn huis geïsoleerd, overal LED lampen in gedaan, alle afval gescheiden, eigen zonnepanelen geplaatst, winddelen gekocht van de Windcentrale en ik ben  zoveel mogelijk gaan fietsen en wandelen en geen vliegvakanties meer geboekt. In het kader van ‘practice what you preach’ ben ik overgestapt  naar een duurzame energieleverancier en bank. Daarnaast ondersteun ik crowdfund acties.

Wim’s Durablog
In juni 2014 ben ik de blog gestart om mijn ervaringen te delen en de kennis die ik inmiddels heb opgedaan onder een zo breed mogelijk publiek te verspreiden. Dit omdat ik vind dat de publieke media het vaak laten afweten in dat opzicht. En dat werkt! Mijn blog is inmiddels meer dan 16.000 keer bekeken. Via het bloggen heb ik interessante mensen ontmoet, zoals Al Gore en Maurits Groen. Daarnaast heb ik interviews gedaan met de jonge duurzame ondernemers en oprichters van Plant-e, Sustainerhomes en vele anderen. Dit zijn stuk voor stuk inspirerende ontmoetingen. Dat geeft mij de Future Fuel, zoals Anne Walraven dit noemt, om vol energie in mijn vrije tijd door te gaan met bloggen.  Ook heb ik de rubriek ‘duurzaam grafisch produceren en verpakken aan mijn blog toegevoegd.

het artikel in verpakking bijlage van het FD

het artikel in verpakking bijlage van het FD

Bedrijven nemen verantwoording
Tijdens mijn werk als account manager let ik altijd op hoe bedrijven met het thema duurzaamheid omgaan en het valt mij op dat er een groeiend aantal bedrijven hier vanuit een intrinsieke overtuiging met passie mee bezig is. Een verpakkingsdrukker als Remmert Dekker in Wormerveer bijvoorbeeld, maar ook een groothandel in verpakkingen als Moonen Packaging in Weert voert een actief beleid om zo duurzaam mogelijk te produceren en de supply chain zo duurzaam mogelijk in te richten. Ook zijn er producenten van verpakkingen die slimme ontwerpen maken waarbij op materiaal en transport bespaard kan worden. Daarnaast zijn er verpakkingsconcepten waarbij vlees langer houdbaar is, waardoor afval wordt bespaard en de CO2-uitstoot wordt verminderd. Helaas is onder het huidige economische paradigma het vervuilen, verspillen, ziek-maken en uitbuiten, nog steeds meer winstgevend dan schoon produceren, hergebruik, gezonde voeding en sociaal werkgeverschap. Maar er is een kentering zichtbaar en zeker met de druk die de klimaattop in Parijs zet op overheden, financiële instituten en bedrijven ben ik hoopvol dat een kanteling kan ontstaan naar een herwaardering van waarden.

Ik spreek de wens en het vertrouwen uit dat alle inspanningen van bloggers, NGO’s, overheden en bedrijven mogen leiden tot een nieuw duurzaam economisch paradigma. Schone lucht, een stabiel klimaat, hergebruik, duurzame preventieve gezondheidszorg en vooral de menselijk waardigheid zullen hopelijk de nieuwe economische waarden worden.