Back to blog

Amsterdam eerste stad met elektrische (waterstofgas) bussen

15 april 2015 in Duurzame technologieën

Wethouder duurzaamheid Abdeluheb Choho (D66) van Amsterdam is een politicus met een duurzame toekomst visie. Hij gaat Amsterdam een stuk schoner maken door alle bussen op elektrische energie te laten rijden. Dit is belangrijk voor het omlaag krijgen van de kosten van elektrisch rijden. Want hoe meer er in de dagelijkse praktijk gebruik wordt gemaakt van elektrische bussen, des te goedkoper kunnen deze op termijn worden geproduceerd. Zo gaat het altijd met nieuwe ontwikkelingen. Als de onderzoeks- en aanloopkosten gemaakt zijn, dan kan de serieproductie een stuk goedkoper worden gedaan. Dit is tevens goed voor het klimaat. Vooral omdat Amsterdam ook zelf met zonne-energie elektriciteit gaat opwekken.

 

Over tien jaar moeten alle stadsbussen in Amsterdam op groene stroom rijden, schrijft de Volkskrant. Het is de eerste Nederlandse gemeente die er voor kiest om alle bussen te vervangen.
Net als de trams en metro’s worden de bussen en pontjes in de hoofdstad elektrisch. Later gaan de vervoermiddelen mogelijk over op waterstof. Over twee jaar worden de eerste veertig bussen van de tweehonderd vervangen door elektrische exemplaren.

 

Amsterdam vol met elektrische bussen

Amsterdam vol met elektrische bussen

‘Met dit plan nemen we afscheid van symbolen en pilots of kleinschalige projecten. We hebben besloten het gewoon te doen, dus niet eerst experimenteren met vijf bussen, maar een volledige uitrol’, zegt Abdeluheb Choho (D66), wethouder voor duurzaamheid van Amsterdam.
Belangrijk doel is verbetering van de luchtkwaliteit, want die overschrijdt op diverse plekken in de stad nu nog de wettelijke norm voor fijnstof en stikstofoxiden.

De stroom voor de bussen komt van het afvalenergiebedrijf, dat huisvuil verbrandt en daarbij elektriciteit opwekt.
De overschakeling naar elektrisch busvervoer vraagt een forse investering. De stad trekt een miljoen euro uit, maar dat is niet genoeg. De gemeente en de GVB gaan er van uit dat het Rijk een fonds in het leven roept met deels Europese subsidies.
Een gemiddelde dieselbus kost volgens experts rond 225 duizend euro en een elektrische 3 tot 4 ton. Er zijn mogelijk iets meer stroombussen nodig vanwege het beperkt aantal kilometers dat er mee kan worden gereden, maar er wordt bespaard op diesel.
Ook in andere delen van het land worden steeds vaker elektrische bussen ingezet. In de provincie Brabant rijden er al vijftien rond. In Utrecht en Maastricht zijn er experimenten. Tegen 2026 moeten alle vijfduizend Nederlandse bussen in het openbaar vervoer met ‘nul emissie’ rijden.